kolhydrater & skoinlägg

Jag har fått många kommentarer kring hur ”klantigt” det var att använda mig av fett som energikälla under Tjörn Triathlon. Jag håller med det var klantigt att göra ett så långt test under ett så viktigt lopp, det skulle jag aldrig rekommendera någon kund. Jag trodde jag hade bättre koll än vad jag hade och det fick jag nu ett kvitto på att jag inte hade. Som en insatt person sa till mig ”Nu vet du att du inte skall göra så igen!”…NEJ! det vet jag inte, det jag däremot vet är:
– Jag gjorde inte alla rätt på Tjörn.
– Jag skall öva mer på ketogen förbränning under träning.
– Jag skall läsa och lära av de som använder sig av fett som energikälla.

Tänk Er att slippa den oroliga magen som man får att gel och sportdryck.
Tänk Er att slippa den sliskiga smaken man får av desamma, det känns som tänderna skall trilla ut.
….Tävlingarna skall inte vara någon ”godisresa”!

Intressanta länkar är:
http://denverfitnessjournal.com/a-ketogenic-diet-experience-the-savage-man-triathlon-double/

http://www.jonasbergqvist.se/fettforbranning-och-ketos

 

Jag vill också passa på att be alla mina kunder under min tid på Löplabbet om ursäkt. I alla fall er som jag har sålt de här ”pjäxorna” och bett Er gå å köpa formgjutna inlägg.
Igår var jag ute och sprang en runda, det var lite blött så jag valde mina Asics Nimbus en sko jag alltid gillat, men inte sprungit så mycket i, i år. Jag hittade inte sulorna till dem så jag lade i mina formgjutna (som jag av någon anledning hade kvar). Det  kändes lite klumpigt då jag nu är mer van vid mina Adidas Boost. För Er som inte vet vad det är för skillnad på skorna så kan jag säga att Adidas skon har en mindre vridstyv sula, en hälkappa som inte fixerar hälen som Nimbus gör, Adidas är lättare & lite tunnare i dämpningen. Igår resulterade 5km löpning i denna sko känning i vänster benhinna och vänster hälsena samt ett skoskav på höger häl. Jag blev mycket förvånad men samtidigt glad. Det bevisar att jag har tränat upp småmusklerna i mina fötter och att den där stabiliteten som man får av sulorna är totalt onödig om du är fullt frisk och tränar din kropp och har en långsiktig plan.

Sedan länge tillbaka så rekommenderar jag endast i undantagsfall iläggssulor, då skada föreligger och jag kombinerar det med träning för att tillslut ta ur dem ur skorna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *