en tia till

Igår stressade jag hem efter en sen kväll på kliniken. Stämde av med hemmet och svängde förbi  affären för att ”plocka upp” lite frukostmat. Jag ringde även Niklas för att höra lite om ev cykling i helgen men det fick vi inte ihop, däremot lyckades vi få ihop ett löp pass. Så med ganska mycket jäkt sprang jag igenom affären, det var nog många som undrade varför jag var SÅÅ stressad 🙂 Jaja, vi fick till det i rimlig tid iaf, hemma kvart i nio.

Riktigt skönt sprang runt 52min  igen, det kändes bra!

Tonårstjejer, Rökare & ”Gamla tanter”

Vad är värst?
Tonårstjejer, Rökare eller ”Gamla Tanter”???

Nu undrar du vad jag menar! ”Har han blivit tokig”?
Nej inte alls men de har alla en sak gemensamt och jag vet inte vilken grupp som är värst!? ALLA Luktar illa! När man är ute och springer kommer det ibland en doft…Nej, jag menar ODÖR! Det kan vara söt kvalmig parfym, det kan var cigarett rök eller tung blommig ”tantparfym”. Då vet man vad som kommer att uppenbara sig bakom nästa krök nämligen någon av de tre målgrupperna. Man kan ju redan innan ha problem med andningen för att man är andfådd och kämpar med framfarten när men närmare sig denna typ av ODÖR så blir det påtagligt mycket mindre syre i luften och man håller på att svimma av syrebrist, det gäller då att ta lite längre steg med något högre frekvens och hoppas att syret räcker tills man har passerat ”målgruppen”.

Om någon sitter inne med gåtan varför tonårstjejer och ”gamla tanter” måste vräka på med sina parfymer så får ni gärna skriva. Tillika om ni förstår vad rökare skall ut i skogen och göra när de uppenbarligen inte gillar frisk luft 😉

Dimma

Dimman ligger tät som i Lützen…tror jag…jag var aldrig där 🙂
Idag har vi varit på bio med barnen. Det blev inget cykel+Löp-pass imorse som jag hade tänkt jag var alldeles för sliten,trött,slut, det gick bara inte att masa mig ut MEN NU! skall jag ta tag i mig själv och sticka ut och springa, igår körde jag ett litet backintervall-pass. Idag tänkte jag bara springa…10km hoppas jag få ihop i dimman.

Jag vill komma igång med cyklingen ordentligt men jobbet tar för mycket tid och jag vill helst cykla på helgmorgnar för att slippa trafiken, det är faktiskt riktigt läskigt ibland att bli omkörd så när att jag inte ens behöver släppa händerna från styret för att kunna sträcka ut mina fingrar och nudda bilen som kör om. Med dessa preferenser så finns det inte så mycket att välja på och när jag då bangar som jag gjorde imorse blir jag ledsen att milen rinner ifrån mig.

2 BRICK-pass

Helgen bjöd på 2 brickpass (kombinationspass).,Cykel+Löpning. DEt blev inga långa pass men jag är igång och trots att jag vet det och har känt på det förr så blir jag ändå förvånad över hur ringrostig jag blivit under vintern. Cyklingen känns som benen inte orkar någonting och uppförsbackarna är nästintill oöverstigliga berg. Nja, inte riktigt kanske men det är tungt att komma igång iaf. 🙂
Nu kan det bara bli bättre!

årets första cykelpass

Idag körde jag ett BRICK-pass (cykel 30km + löpning 4km).
Det var både härligt och frustrerande.
HÄRLIGT att äntligen vara igång med cyklingen igen, någonstans gillar jag ju det här med sommaren och sommaridrotterna det är så befriande med lite kläder, varmARE väder och tillgängligheten till idrottandet (jämför med skidåkning i Stockholm där det knappt finns snö och skall man få snö måste man åka iväg till ngt konstspår som är halvtaskigt (ingen förolämpning mot arrangörerna av dessa skall jag tillägga så jag slipper bli stämd, det är möjligtvis GUD som får stämma mig för väderförtal 🙂 )).

FRUSTRERANDE för att mitt knä inte pallar detta passet. Fick ont efter c:a 1,5km löpning Grrr! Men jag får väl ta det på allvar och behandla mig själv. Jag fick ett tips om att sätta på ett sk vulkanskydd (skydd som ger värme). Till alla er som använder dessa kommer här lite reflektioner.
1) I mitt fall är det inte säkert att det fungerar.
2) OM det skulle fungera så kommer jag inte ändra mitt rörelsemönster och det är rörelsemönstret som gjort att jag fått min skada. Det är en obalans i kroppen.

Konklusion: Jag behöver rehabträna/behandla så jag blir av med min obalans och återfår min naturliga styrka. Ett skydd bygger bara in besväret och konserverar det. Till slut får jag en värre skada alternativt en ny skada och då är problemet betydligt värre att bli av med. ALLTSÅ! Använd dessa med förnuft och under överinseende av en terapeut som kan tala om vad du skall köra för rehab och när du skall ta bort skyddet. Använd helst inte alls denna typ av skydd!

lätt träning

Efter senaste inlägget  så blev jag sjuk och det höll i sig c:a 10dgr, därefter har jag hunnit med lite teknikträning (löpning) och idag lite lätt styrka. Jag tappar motivationen nu känner jag, det blir lätt så när jag får dessa avbräck. Som tur var så fick jag ett mail från en kille jag träffade när jag tränade inför Vasan som sa att han bestämt sig för att köra Skandisloppet i Uppsala, något jag gått å funderat på och nu äntligen tog tag i och anmälde mig till. Så nu kommer jag igång med cyklingen, hoppas jag. Bara jag slipper åka så mycket till min andra klinik så kan jag faktiskt börja cykla till jobbet och då börjar milen plocka på.