Duathlon träning

Igår stack jag ut för att träna lite duathlon (i detta fall cykel + ”löpning”). Jag tog en tur förbi Tyresö Cykelmagasin för att be dem kolla inställning av sadeln. Eftersom jag fick löparknä i båda knäna efter Vätternrundan så tänkte jag det kunde va bra att kolla inställningen. Som jag misstänkte så så allt bra ut men Tack! iaf TCM för engagemanget.
När jag lämnade TCM så öppnade sig himlen och det vara bara att cykla sig torr smiley
6,5 mil blev det, förvånansvärt bra tempo för att inte tränat cykel så mycket de senaste 6v. Igår fick jag även mina Herbalife grejer och hade med mig Prolong ut på cykeln, den är riktigt bra, när jag börjar känna mig trött så tar jag en klunk och på bara några minuter känner jag hur krafterna kommer tillbaka. Sedan hoppade jag i löparskorna och linkade mig runt 4km slingan i Alby, 5:30 tempo var vad jag klarade av, jag fick heller inga känningar i knänasmileyvilket är det viktigaste just nu.
Från nu gäller det att börja få upp fart i ”påkarna”, det är 3,5v kvar.

Kolla gärna in träningsdagboken eller länken till gårdagens träningspass.

ingen smärta

Igår tränade jag för första gången sedan Vätternrundan med ett smärtfritt knä smiley
Hade lite känningar under sista kilometern.
Träningsövningar, egenbehandling har givit resultat. Skall dock erkänna att jag inte varit en exemplarisk patient.
Nu behöver jag nya skor, de gamla är RIKTIGT stumma.
Har siktat in mig på Adidas Ultra Boost.

Återhämtning och uthållighet

Återhämtning och uthållighet är viktigt.
Alla idrottsmän som tävlar på en hög nivå använder tillskott av olika slag. Något som jag också gör. Ett träningspass som ligger på 3-4 timmar tar energi och det är inte läge att pipa in på en restaurang på vägen för att äta lite. smileyJag använder sportdryck och proteinbar’s på mina längre träningspass. Produkterna kommer från Herbalife som har bra research på sina produkter och för mig har det funkat bra. Jag tränade och laddade upp inför Vätternrundan med Herbalife och hade dem även under loppet och jag tog mig runt och kände mig fortfarande fysiskt pigg när jag gick i mål, en magisk känsla.
Den senaste tiden har jag inte fyllt på med produkterna och jag misstänker att min bristande ork kan bero på att jag inte får i mig tillräckligt med energi och näring, under och efter mina träningspass.

När använder jag sportdryck eller vatten under träning och när gör jag det inte?
Är träningspasset på c:a 1 timme eller kortare så behövs ingen påfyllnad anser jag. Det är dock viktigt att fylla på med vatten och näring (bra energi och näring) direkt efter träningen. T.ex. vatten och en banan.

 

veckan som varit

Veckan som varit har varit god beträffande träning. Jag har tränat drygt 6,5 tim och förbränt drygt 4000 kCal. En mycket bra vecka!
Jag har ju pratat mycket om mitt knä, det ömmar och besvärar mig fortfarande MEN jag återhämtar mig snabbare efter att jag gör mina övningar och behandlar mig. Samt en viktigt sak som påskyndar återhämtningen är att jag har börjat träna igen, total vila är inte bra.
Löpningen går dock sådär, den är inte på topp. Jag känner mig tung i kroppen. Kan de 2-3 kilo extra från förra året verkligen göra så stor skillnad eller är det löpvanan och det besvärande knät som stoppar mig?? Kanske en kombination.
Idag är det exakt 4v kvar till Vattenfall World Triathlon Stockholm.
Just nu känns det tryggt!smiley

1’a milen

Igår ”sprang” jag min första mil på ett bra tag. Det var ingen fantastisk tid, men med tanke på att knät har besvärat mig ett bra tag så tycker jag att 57 min faktiskt var OK. det fantastiska är att jag tog mig runt. Har ju fått avbryta vid på 4 & 6km tidigare.
Dessutom tog jag mig till jobbet på cykel idag…kanske är på bättringsvägen iaf smiley

cykling till jobbet

Träning eller transport? Jag tog mig iaf till jobbet med cykel idag (1,3 mil). Kände av knät hela tiden och på parkeringen utanför jobbet så högg det även till i vänster knä (i det knä allt började på vätternrundan). Med lite stötvåg, övningar och linnement så känns det bättre nu. Det var skönt att cykla men jävla skit att knät inte blir bättre. Jaja, jag kämpar på med det som jag vet fungerar. Det är svårt att låta bli att stressa upp sig. Lätt att sig till mina kunder men svårt att ta in när man själv är där.

löpning

Idag trotsade jag halsontet och försökte igen med 4,5km löpning. Det gick ganska bra i c:a 4km sedan kom besvärande smärta ovankant/insida knäskål samt utsida knät (”löparknä”). Senstrukturerna är irriterade och jag behandlar på olika sätt, stötvåg, TNS, pressur, till och med diclofenac och ipren. Inget jag rekommenderar men ibland kan det behövas, i mitt fall har det inte påverkat särskilt mycket.
Det är en tid kvar till triathlonet och simning kan jag alltid träna undertiden jag behandlar mig själv. Ingen anledning till oro smiley

ont i halsen

Jag har haft ont i halsen till och från i snart en vecka. Kanske är lika bra att det är nu när knät ändå strular. Men jag har panik för att jag inte kan träna. Men det är som jag brukar säga till mina patienter, det är inget som går att påskynda och paniken är min största ”fiende”.
ÄNDÅ! Jag vill ut och träna!!!