En perfekt Uppladdning

En perfekt uppladdning består i att köra 50 mil, komma fram kl 23:57 och gå upp på tävlingsdagen vid 06:00😎

Nja! Kanske inte men det är så det har varit idag. Kortisolpåslaget har varit högt= inte optimalt. 

Dessutom har jag lagt om kosten vilket har gjort att jag inte har vetat/ haft ngn plan för hur jag skall ladda. Sedvanlig kolhydratuppladdning har inte gällt den här gången. Det har inte varit något av endera, jag har varit velig. Imorgon går jag ut med att det är fettdepåerna som skall jobba. Jag har en drink bestående av fett, fett och fett samt lite kaffe😆. Skulle jag gå tom så finns det alltid sportdricka längs med banan. 

Men jag är ganska nervös för hur jag kommer reagera. Jag har en ganska bra form så det vore roligt att prestera på topp av min förmåga. 

Utmaning

Det är inte bara mängdträning som är viktig när man skall tävla i triathlon. Många triathleter glömmer, bortser eller helt enkelt förstår inte vikten av att styrketräna. Styrketränignen är viktig för att skydda sig från skador när man tränar så hårt som man gör när man tränar triathlon grenarna. Sedan hjälper styrkan till att orka mer i resp gren, bli starkare=snabbare.

Jag märkte i våras att jag var OTROLIGT svag i att göra chins, jag gjorde 3 st. Jag bestämde mig då att kunna göra 10 chins, men fortfarande i augusti kunde jag inte göra 10st chins. Då gjorde jag en utmaning med en patient att kunna göra 10 chins före 30/9-16. OCH i helgen gjorde jag 10 chins 🙂 Men jag har inte kunnat upprepa det. Nu blir utmaningen att bli stabil på 10 chins.

Hur gick det?

Efter tävlingen i Örebro gick luften ur lite grand. Jag funderade på om jag skulle sluta med all träning å satsa på ölhävning istället.

Vad var det då som hände?

Som synes på bilden i förra inlägget så var det en fin dag. Det var faktiskt riktigt varmt och inte ett moln på himlen. Detta var mitt drömväder och också mitt fall/mardröm. Jag startae med en kass simning men inte sist ur vattnet, tänkte att jag kunde ta placeringar på cyklingen och jag tror att jag tog en placering. MEN här var det som jag klantade mig jag drack inte tillräckligt under cyklingen vilket ledde till att jag bara några km in i löpningen gick in i väggen pga uttorkning. benen gick knappt att lyfta, magen var spyfärdig och jag kunde inte få i mig något annat än små klunkar vatten. Nu visade det sig att jag inte skulle presterat så många placeringar bättre för det (om jag inte hade blivit uttorkad) nämligen bestämt 2 placeringar för vi var bara 3st som sprang på över 6tim, men upplevelsen gjorde att jag helt tappade lusten. Jag var så fysiskt och mentalt bränd efter Örebro, så bränd att Jag kollade upp om jag kunde sälja platsen i Vansbro Triathlon, men det gick inte och Jag var för snål för att låta den gå till spillo så jag åkte dit…

löpträning

Igår var det en skön dag!
Inte nog med att solen skiner som gör att jag blir lite extra glad så hade jag hygglig beläggning och kände mig till freds med arbetet. Jag hade OCKSÅ en bra träningsrunda på drygt 8km, slitit men bra.

Jag hade inte ätit frukost då jag håller på med att laborera med teorier kring att öka testosteronet i kroppen. Jag hade druckit bra och gick ut och kände mig trots det pigg 🙂 Nu orkade jag inte upprätthålla temot hela rundan men trots några häftiga backar så höll jag ändå 5:22 i snitt, vilket är bra för mig.

skön kvällsrunda

Träningen lunkar på lite men än dock.
Igår till och från jobbet idag en tia en riktigt skön kvällsrunda!!!
Tyvärr är jag lite för upplåst på jobbet och sedan är det barnens aktiviteter. Hade jag inte varit beroende av att snabbt ta mig mellan olika ställen så hade jag kunnat cykla till jobbet oftare, men jag jobbar på att det skall blir bättre… snart!

Tack och godnatt!

Över 27 km/h

Hur tar jag mig över 27km/h i snittfart? Jag har liksom stagnerat där. Jag vet ju i teorin hur jag skall göra, det gäller att börja köra intervaller, backträning, varva kortare pass med långpass. Så med det sagt och under förutsättningarna att jag inte får till lika mycket träning som jag vill så är väl allt frid och fröjd. Det är bara att göra som jag tänker.

Idag stack jag ut med detta i åtanke och lördagens….”mandomsprov” i färskt minne, jag skulle över 30km/h. Det kändes i början som det har gjort de senaste gångerna, segt i benen och tungt. Jag ser ganska tidigt att jag kommer upp i pulszon 3 (av 5), här borde jag inte vara redan nu tänker jag och försöker hålla ner på takten, men jag vill hålla högre tempo så det blir svårt att kompromissa. Nu kommer en lätt sträcka ner till Tyresö Slott, jag drar på och håller bra tempo, första rejäla stigningen på Brevik går bra, men det är tungt. Sedan kommer svackan direkt på det, det är blött på marken så jag kör med lätta fingrar på bromsarna för jag vågar inte trampa på i nerförslöpan men är ändå uppe i 54 km/h, uppför lika mycket nu med en platå på mitten, till första avsatsen går det lätt, sista stigningen går bra men jag orkar inte trycka på, det jag borde orka för att växa. Jag kortar av min vanliga Brevikstur så det blir inte lika långt som den brukar, hade tänkt köra backintervaller men det orkar jag inte idag, vill hem också, skall iväg på möte kl 11. En backe skulle jag hinna, tänker jag, nja backen vid Breviks Skola och ”svackan” får duga för idag. När jag vänder så har jag ett snitt på c:A 30 km/h, ”YES!” tänker jag. Men jag vet att jag skall tillbaka och det är uppför och slitit, men det är det som får mig att växa 🙂 Backen vid skolan går bra, men även här känner jag att jag borde trampat in mer syra i musklerna för att växa. Likadant med ”Svackan”. Sista biten hem från Fårdala är drygt 2 km och uppför det är ett segment på Garmin, nu vet jag att de har tagit bort segmenten så det är tråkigt att inte kunna jämföra med tidigare cyklingar. Jag trampar på håller bra hastighet, det känns både lätt och tungt på samma gång det är en konstig känsla, jag måste analysera för att förstå själv. JAg kunde trampa på lite till kämpa lite mer men en känsla av besvikelse finns där när snittet inte är vad jag hade förväntat mig. Väl hemma kan jag bara säga att det kändes tungt och slitit och snitthastigheten stannade på just….26.7km/h…lite av en besvikelse! MEN så kommer Garmin analysen den visar att de har lagt in segmenten igen och att ner till tyresö slott tog jag personligt rekord och höll snitt på 33.3 km/h och segmentet från Fårdala låg jag bara 1,5 sek efter mitt personliga rekord som är 3 min 35,9 sek, något jag hade kunnat ta om jag hade pressat bara lite till och snitthastigheten idag var 25,7km/h uppför från fårdala c:a 2km. Denna analys satt dagens runda lite i annan dager, lite fler mil i kroppen bara, lite mer backträning så är jag där. Jag behöver mer styrka också så jag skall verkligen försöka planera in några sådana pass per vecka, jag har ju möjligheterna till det på jobbet.

Dagens träningspass!

Oj oj oj!

Ja det där var ingen lätt match, jag har inte hämtat mig ännu.
Resan till Uppsala gick bra. Jag parkerade på ”Studenternas”, lätt stressad av den långa parkeringsautomatkön som verkade gå i ultrarapid. Jag hade ungefär 1 tim på mig att göra iordning mig, betala och hämta ut startkitet och pimpa mig med nummerlapp.
Som vanligt har jag svårt att veta hur jag skall klä mig, om det inte är supervarmt naturligtvis. Värme är mitt absoluta favvoklimat.
Nåja, jag fick på mig lite extrakläder och långbyxor (vilket visade sig behövas) och cyklade iväg till starten. Allt gickk bra förutaom att jag på starten insåg att jag hade pulver men inget vatten i flaskorna…detta var misstag nummer 1. Men 4 mil till första depån = drygt en timma det fungerar utan större problem, det visste jag. Vi hade en bra stämning på start, trots kylan. Och till slut var det vår tur att rulla iväg. Några i gruppen höll upp farten tillsammans med följe MC, jag hängde på mot bättre vetande om min bristfälliga träning, detta var misstag nummer 2. Jag kände redan efter ett par hundra meter att det gick för fort för dagen, mina ben var tunga mentalt var jag inte på topp, men jag vet också att det händer grejer i min kropp efter c:a 40 min då jag börjar piggna till.

Det gjorde de inte, benen alltså, de piggnade inte till. Kim drog mig fram till första depån och där kunde jag fylla på med energi och dricka. När vi rullade ut kändes det bättre igen. Men återigen var tempot lite för högt, jag försökte hänga på Kim men efter ett par kilometer så släppte jag. Jag insåg nu att jag dragit på mig för mycket syra och vad jag inte förstod då var att det skulle inte försvinna förrän långt efter loppet och nu är det bara c:a 12 mil kvar 🙂

Resten av loppet var en pina snålblåst 10-15m/s och syra i benen, ibland gick det inte snabbare än 15km/h, det är så min 7åriga dotter cyklat om mig. Men jag hade gett mig fan på att jag skulle i mål. Min dåliga träning och klantiga start skulle inte förstöra dagen.

En ljumglimt var när jag kom i samspråk med en kille som hade gått på lite för hårt han med så vi slog följe sista 4 milen. Det hjälpte upp energin och orken, vi drog varandra in över mållinjen, Tack till Dig! Vad du nu hette 🙂

Skandisloppet 2016 i siffror.

Skandisloppet 2016

Imorgon är det dags för Skandis 2016.
Det är ju första gången jag gör om ett lopp, det märks! Jag är inte lika spänd, förväntansfull och nervös…det jag är nervös över är som vanligt ”Vart jag skall parkera?”. Varför är just den frågan så infekterad??? Måste vara något för en psykolog att ta i 😉

Har packat, putsat cykeln och packat grejer, kollat att pulsmätaren är laddad och att jag har rätt pulsband med mig…allt är klarTTT!

Målet inför imorgon?
JA, faktiskt att ha kul!!!
Cyklar med Kim som jag träffade i Sälen när jag tränade inför Vasan. Det skall bli kul att ha sällskap runt. Dessutom hakar en kund med 2 cykelkompisar på så vi blir 5st som startar tillsammans. Bara det att jag startar i ett gäng känns kul och som ett framsteg, tiden blir underordnad. Skall jag säga ett tidsmål så är det ju bättre än förra året (6 tim 53 min) och kul vore att gå under 6 tim…MEN jag blir inte ledsen om vi cyklar in över 7 tim.

Vi ses imorgon! 😉